Backup danych w Intratel

Backup, czyli kopia bezpieczeństwa danych, to w najprostszym wyjaśnieniu, kopiowanie danych z jednego urządzenia na inne, niezależne nośniki. Jego głównym celem jest umożliwienie przywrócenia plików i informacji w przypadku ich utraty, na przykład w wyniku awarii, kradzieży lub przypadkowego usunięcia. Backup posiada dodatkową zaletę umożliwiającą dostęp do wcześniejszych wersji plików.

Jak wykonywać kopie bezpieczeństwa?

Jeśli ilość plików jest niewielka i backup wykonuje się sporadycznie, możesz go wykonać ręcznie. Jednak firmy i instytucje, które generują i gromadzą duże ilości ważnych danych, zarówno z punktu widzenia działalności, jak i zgodności z przepisami, na przykład RODO, powinny stosować bardziej zaawansowane narzędzia do backupu. Takiego jak nasze rozwiązanie Backup 365, które zapewnia zgodność z przepisami, szybki dostęp do kopii zapasowych danych Office 365 oraz znacznie lepszy wskaźnik RTO (recovery time objective). Takie rozwiązania automatyzują proces tworzenia kopii danych, co przyspiesza i usprawnia cały proces. Oprócz tego rozwiązania, możemy zaproponować Ci inne profesjonalne systemy do backupu, które spełnią Twoje największe wymagania. Najczęściej pracujemy na środowiskach serwerowych, gdzie regularnie tworzymy kopie danych na zewnętrznych nośnikach, zgodnie z ustalonym harmonogramem.

W jaki sposób wykonujemy backup danych?

Kopie bezpieczeństwa wykonujemy przede wszystkim za pomocą:

- Taśm magnetycznych – najczęściej wykorzystywanych w przypadku bardzo dużych ilości danych ze względu na ich niski koszt,
- Dysków HDD – droższego rozwiązania niż taśmy, ale charakteryzują się wysoką dostępnością, szybkością, dużą pojemnością i łatwością użytkowania,
- Dysków SSD – stanowią alternatywę dla dysków HDD, ich ceny są wyższe, ale oferują szybszy zapis i większą wytrzymałość dzięki braku elementów ruchomych.
- zdalnie tworzonych kopii - przesyłanie za pośrednictwem sieci lokalnej lub internetu do dysków serwerowych w centrach danych. Dzięki temu chronimy je przed skutkami katastrof naturalnych.

Rodzaje backupu

W zależności od sytuacji i potrzeb użytkownika, kopie bezpieczeństwa wykonujemy w różny sposób. Wyróżnić możemy trzy podstawowe rodzaje:

- kopia pełna – polega na skopiowaniu wszystkich dostępnych plików. Ta metoda używana jest do tworzenia dokładnego duplikatu całego zbioru. Dostęp do niego jest możliwy na podobnej zasadzie, jak do oryginalnych plików, więc w prosty sposób można je odtworzyć. Pomimo swojej wygody rozwiązanie to ma jedną zasadniczą wadę – zajmuje dużo czasu, więc wykonywanie jej kilka razy dziennie, lub nawet raz na dzień byłoby bardzo problematyczne.
- kopia przyrostowa – powielane są wyłącznie te pliki, które zostały utworzone lub zmodyfikowane od momentu wykonania poprzedniej kopii. Ich odzyskiwanie wymaga w tym przypadku odtwarzania każdej kolejnej zapisanej kopii, aż do pierwszej pełnej. Ta metoda pozwala znacznie zaoszczędzić czas, ponieważ jednorazowo obejmuje znacznie mniejsze ilości danych. Ten rodzaj backupu można podzielić także ze względu na jego poziom – plikowy i blokowy. W pierwszym przypadku kopiowane są całe pliki, które uległy zmianie. W drugim każdy plik jest dzielony na mniejsze części – bloki. Oprogramowanie backupowe porównuje wtedy różnice w poszczególnych blokach, a nie całych plikach. Jeżeli dokonamy drobnej zmiany w dużym pliku, wtedy system zapisze tylko zmieniony fragment.
- kopia różnicowa – zasada działania jest niemal taka sama jak w przypadku kopii przyrostowej. Różnica pomiędzy nimi polega na tym, że jeśli pliki były już wcześniej umieszczone w kopii różnicowej, będą one ponownie zarchiwizowane. W efekcie do odzyskania danych wystarczy ostatnia kopia różnicowa i pełna.

W teorii wszystkie trzy sposoby mogą zostać wykonane bez użycia dodatkowych narzędzi. Jednak o ile w przypadku pierwszego z nich jest to stosunkowo proste, w pozostałych dwóch byłoby niezwykle czasochłonne. Z tego względu dużo lepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie zaproponowanego przez nas odpowiedniego i dopasowanego do Twoich wymagań oprogramowania, które zdecydowanie uprości cały proces.

Dlaczego tworzenie kopii bezpieczeństwa jest tak ważne?

Backup danych, tworzony zgodnie z dobrymi praktykami, jest jedynym sposobem na pełne zabezpieczenie przed utratą ważnych informacji. Pozwala on je odzyskać, nawet w takich przypadkach jak:

- awaria urządzenia,
- uszkodzenie nośnika,
- przypadkowe usunięcie,
- kradzież lub zgubienie sprzętu,
- atak złośliwego oprogramowania.

Brak odpowiednich zabezpieczeń może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Najbardziej istotne jest to w przypadku przedsiębiorstw, dla których są jednym z najważniejszych zasobów. Ich strata może oznaczać przestój w działalności i konsekwencje finansowe, które mogą wielokrotnie przewyższyć koszty wdrożenia przez nas systemu backupu. Przykładem może być utrata dostępu do dysku, na którym gromadzone są dane dotyczące kadr i płac. Informacje te są niezbędne do funkcjonowania firmy, więc jeżeli nie posiadasz kopii zapasowej, zostaną one utracone podczas awarii.

Najważniejszym argumentem jest jednak fakt, że ilość czasu i pieniędzy, jakie trzeba zainwestować w tworzenie kopii bezpieczeństwa, jest niewspółmiernie mniejsza niż w przypadku odzyskiwania lub odtwarzania utraconych danych.

Powiązane wpisy

Pozwól nam usprawnić
swój biznes!